ایمن آب

پلاریزاسیون غلظتی در واحدهای آب شیرین کن اسمزمعکوس

پلاریزاسیون غلظتی در واحدهای آب شیرین کن اسمزمعکوس

پلاریزاسیون غلظتی دستگاه آب شیرین کم

پلاریزاسیون غلظتی رو سطح غشا(ممبران)

در صورت بالا بودن غلظت نمک­ها در آب خوراک، پتانسیل رسوب در این سیستم­ها به شدت افزایش می­یابد. همچنین کاهش نرخ جریان غلیظ باعث تقلیل جریان در سطح غشاء می­شود که خود باعث ایجاد پدیده پلاریزاسیون غلظتی روی سطح غشاء است و پتانسیل تشکیل رسوب نیز به شدت افزایش می­یابد.

پلاریزاسیون عبارت از افزایش غلظت نمک ها در سطح غشاء RO نسبت به غلظت آن ها در توده جریان عبوری از سطح غشاء است.

با عبور جریان محصول از روی غشاء نمک­های دفعی در سمت خوراک غشاء تغلیظ می­شوند. مقدار افزایش غلظت روی سطح غشاء نسبت به توده جریان بستگی به سرعت نفوذ معکوس نمک­ها روی سطح غشاء نسبت به توده جریان دارد و میزان نفوذ نیز به نوبه خود تابعی از تلاطم توده جریان است. افزایش غلظت نمک­ها در سطح غشاء باعث افزایش میزان عبور نمک­ها از غشاء می­شود. در حالت شدید پلاریزاسیون غلظتی یک یا چند نمک روی سطح غشاء فوق اشباع شده و تشکیل رسوب خواهد داد.

علل اصلی کارکرد RO :

علل اصلی کارکرد RO با بازیافت بیش از حد، اشتباه اپراتور، عدم کالیبره نشان دهنده­های جریان وعدم توجه به تغییرات ترکیبات شیمیایی آب است.

برای جلوگیری از بروز پدیده پلاریزاسیون غلظتی شدید، باید به طور روزانه میزان بازیافت سیستم کنترل شود، در فاصله زمانی مشخص جریان­سنج­ها کالیبره شوند، بالانس یونی بین اجزای سیستم برقرار شود و آنالیز آب خوراک همواره مورد توجه قرار گیرد.

اثرات پلاریزاسیون غلظتی:

  • کاهش میزان تولید آب و نیاز به افزایش فشار برای حفظ سقف تولید
  • افزایش عبوردهی نمک، افزایش شوری محصول
  • مساعد نمودن شرایط برای وقوع گرفتگی
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =

سایر موضوعات