ایمن آب

اسمزمعکوس دوبل Double RO

اسمزمعکوس دوبل Double RO

اسمزمعکوس دوبل Double RO

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی در آب شیرین کن

ویژگی های میکروبی آب آشامیدنی تصفیه شده در آب شیرین کن

شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس
با توجه با کاهش منابع آب شیرین در سال­ های اخیر و افزایش روبه رشد جمعیت و مقدار بارندگی کم موجب شده است در سال های اخیر، با پیامدهای ناشی از کمبود آب شیرین در کشور مواجه شویم. شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست.

یکی از اقدامات موثر جهت شیرین سازی آب های شور و آب های دریا استفاده از آب شیرین کن های دریایی به روش اسمز معکوس می باشد، که در سال های اخیر مورد توجه صاحبان صنایع، از جمله:

نفت و گاز و پتروشیمی، سازمان آب و فاضلاب های شهری و روستایی، آب شیرین جهت کشاورزی، تهیه آب شرب، و آب های صنعتی و بدون یوندر کارخانجات قرار گرفته است.
به عنوان مثال به کمک این روش ( آب شیرین کن دریایی) می توان از آب شور و آب دریا، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد. آب شیرین کن دریایی به روش اسمزمعکوس می تواند 99% مواد معدنی حل شده و 97% مواد آلی و کلوییدی آب را حذف کرد.

روش اسمز معکوس جهت شیرین سازی آب های دریا در سال های اخیر با به بازار آمدن انواع جدیدی از غشاها ( ممبران ) به طور قابل توجهی گسترش یافته است.
واحد آب شیرین­کن دریا به روش اسمزمعکوس متشکل از دو بخش پیش تصفیه و نمک‌زدائی است. آب، نخست به وسیله بوستر پمپ وارد مجموعه‌ای از سیستم­های پیش­تصفیه می­شود که به ترتیب شامل:

واحد کلرزنی ( تزریق محلول هیپوکلریت سدیم ) به منظور از بین بردن میکروارگانیسم­ها و اکسیداسیون مواد آلی، سیستم تزریق متا­بی­سولفیت سدیم جهت حذف کلر باقیمانده، سیستم فیلترشنی جهت حذف مواد ­معلق، تزریق آنتی ­اسکالانت به منظور افزودن مواد ضدرسوب تزریق اسید به منظور تنظیم pH آب و در نتیجه قلیائیت، و فیلتر کارتریج به منظور حذف نهایی ذرات معلق است. سپس جریان آب از پمپ فشار بالا عبور کرده و به واحد آب شیرین کن اسمز معکوس جهت نمک‌زدائی وارد می­گردد.

شرکت ایمن آب کاژه با به کارگیری بهترین متخصصین، خدمات مربوط به مشاوره، طراحی، ساخت و اجراء ظرفیت های مختلفی از انواع آب شیرین کن جهت آب دریا را به کارفرمایان خود عرضه می نماید.

 

در شیرین سازی آب به روش اسمز معکوس، محصولی که حذف کامل مواد جامد محلول (TDS)و مواد آلی اهمیت حیاتی داشته باشد،  به عنوان مثال در صنایع پزشکی، دارو سازی و الکترونیک و … استفاده از آب شیرین کن اسمزمعکوس دوبل(Double RO)میتواندروش مطمئنی جهت تولید آب بدون یون (آب دمین) باشد.

امروزه استفاده از روش تصفیه آب اسمزمعکوس دوبل اقتصادی­ترین روش برای تولیدآب­های بدون یون می­باشد. در این نوع سیستم اسمز معکوس  برای تولید آب محصول با هدایت الکتریکی زیر 1 میکروزینس، یک مرحله واحد اسمزمعکوس کافی نبوده و می­بایست از سیستم اسمزمعکوس دوبل استفاده نموده که تلفیقی از دو سیستم ROمی­باشد که آب تصفیه شده حاصل از اولین واحد RO به عنوان خوراک برای دومین سیستم RO مورد استفاده قرار می­گیرد تا آب محصول به کیفیت آب فوق خالص ( آب دمین) برسد.

(لازم به ذکر است در مواردی که TDSآب خوراک بالا بوده باشد (آب دریا)ازسیستم آب شیرین کن اسمزمعکوس دوبل هم مورد استفاده قرار می­گیرد)

قبل از طراحی واحدهای آب شیرین کن اسمز معکوس (RO)دانستن نیازها و محدودیت­های اساسی آن بسیار مهم است. کیفیت آب محصول، وابستگی بسیار زیادی به کیفیت آب خام دارد کیفیت آب خوراک اسمز معکوس (RO)احتیاج بهسیستم پیش تصفیه برای کاربردهای مهم را الزامی می­کند و حتی ممکن است طراحی ROرا تحت تأثیر قرار دهد. آگاهی از دامنهء تغییرات وسیع در کیفیت صنایع آب خام، شناخت کامل منابع آب و چگونگی پاسخ به نیازهای کاربردی واحد آب شیرین کن اسمزمعکوس، بر طراحی موفق پیش تصفیه RO و واحد ROکمک خواهد کرد

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

سایر موضوعات