ایمن آب

تصفیه آب و کووید 19

تصفیه آب و کووید 19

کرونا و آب تصفیه شده

 در حال حاضر در کل جهان و ایران مشکلات آب آشامیدنی اعم از آلودگی ، املاح بالا و وجود یون های مضر از خطرناک ترین تهدید های سلامتی مردم به شمار می روند.

دسترسی به آب آشامیدنی سالم

طبق امار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت(1) در سال  2017 حدود 30% جمعیت دنیا از دسترسی به آب آشامیدنی سالم، که طبق تعریف این سازمان آب آشامیدنی عاری از آلودگی ها و قابل دسترسی در محدوده های مسکونی با طی مسافت در زمان سی دقیقه باشد،  محروم بوده اند.

این تعداد بر اساس آمار سایت Worldometer  (2) در تاریخ 15 ژانویه 2022 و گزارش های رسمی جهانی  785335213 نفر بوده است. (با استناد به داده های همین سایت با توجه به جمعیت دنیا در این روزکه معادل: 7920464112 بوده  10 درصد جمعیت دنیا درهمین تاریخ محاسبه می شود).

تعداد فوتی ناشی از بیماری های مرتبط با مصرف آب آلوده

همچنین در سال جاری تعداد فوتی ناشی از بیماری های مرتبط با مصرف آب آلوده در جهان 24025 نفربوده است که با توجه به احتمال عدم گزارش دقیق از بسیاری از نقاط  جهان آمار حقیقی به مراتب بیش از این تعداد تصور می شود چرا که بر اساس گزارش فوق از سازمان جهانی بهداشت حداقل 2 میلیارد نفر از آب آشامیدنی استفاده می کنند که آلوده به فضولات است.

آب آلوده می تواند منبع سرایت بیماری هایی مانند اسهال، وبا، دیسانتری، تیفوئید و فلج باشد و تخمین زده می شود که آب آشامیدنی آلوده سالانه موجب 485000 مرگ در اثر اسهال می شود.

از سال 2019 با آغاز پاندمی کووید 19 نگرانی ها در خصوص احتمال انتقال این ویروس از طریق آب آشامیدنی شدت گرفت. مطالعات مختلفی از جمله مطالعه بسیار جالبی در کشورمان که توسط خانم سیمین ناصری و همکاران در ماه فوریه سال 2021 در مجله Journal of Environmental Health Science Engineering    andبه چاپ رسیده منابع آبی سه شهر تهران، قم و انزلی را از نظر وجود SARS-CoV – 2  بررسی کرده است.

  (3)  نتایج مطالعات فوق نشان داد که رعایت استاندارد های اپراتوری و نگهداری در تصفیه آب و فاضلاب به نحو قابل ملاحظه ای این اطمینان را ایجاد می نماید که فاضلاب به عنوان منشا سرایت بیماری عمل نمی کند.

خوشبختانه استانداردهای خدمات تصفیه آب در کشورمان بر اساس شواهد گزارش شده از این مقاله در حد قابل قبولی بوده  و شرکت ایمن آب کاژه نیز مفتخر است که در طی بیش از 15 سال سابقه خدمت رسانی در زمینه ساخت و ارائه دستگاه های تصفیه آب صنعتی، آب شیرین کن به روش اسمز معکوس و ضدعفونی و گندزدایی (کلرزنی، ازن زنی و UV) نیز ارائه تجهیزات مرتبط با فیلترها و غشاهای مورد نیاز سیستم ها با تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف کشور سهمی در ارتقا سلامتی و رفاه مردم کشورمان داشته است.

کلمات کلیدی: کووید 19، ضدعفونی آب ، پاندمی، تصفیه آب آشامیدنی ، دستگاه های تصفیه آب صنعتی،

Key words:, Covid- 19, Disinfection, Pandemic; SARS-CoV-2; Wastewater treatment, reverse osmosis, industrial water treatment.

References:

1) https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/drinking-water

2) http:// www.worldometers.info

3) J Environ Health Sci Eng. 2021 Feb 24;19(1):1-12.

 doi: 10.1007/s40201-021-00629-6. Online ahead of print.

The presence of SARS-CoV-2 in raw and treated wastewater in 3 cities of Iran: Tehran, Qom and Anzali during coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak

Simin Nasseri 1 2Jila Yavarian 3Abbas Norouzian Baghani 1,et al.

ترجمه: واحد فنی و مهندسی شرکت ایمن آب کاژه

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

سایر موضوعات