ایمن آب

دستگاه تزریق گاز کلر (کلریناتور)

دستگاه تزریق گاز کلر (کلریناتور)

پکیج گاز کلر

گاز کلر  CL2     

کلر گازی است سمی و کشنده با فرمول CL2 که حدود 1/5 برابر از هوا سنگین تر است و تحت فشار مشخص به مایع تبدیل می گردد.

گاز کلر خاصیت خورندگی و اکسید کنندگی شدید دارد و هر گونه قطعات فلزی در معرض جریان گاز باید پوشش مناسب داشته باشد.

مسمومیت با گاز کلر موجب تنگی نفس و در موارد شدید توام با حالت تهوع و سفت شدن عضلات شکم می باشد.

گاز کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده در آب از قیمت نسبتا ارزانی برخوردار بوده و اثرات زیادی در از بین بردن میکروارگانیسم ها دارد و چون در مقادیر کم عمل میکروب زدایی خوبی دارد، می توان آن را اقتصادی ترین روش ضدعفونی و حذف باکتری و میکروارگانیسم دانست.

در صنعت تصفیه آب و فاضلاب از کلرزن گازی جهت گندزدایی و ضدعفونی آب از عناوینی مانند: کلریناتور گازی، دستگاه کلرزن گازی، دستگاه تزریق گاز کلر، پکیج تزریق کلرزنی گازی، کلرزن کلریناتور، سیستم کلرزن اتوماتیک، کلریناتور اتوماتیک و … نام برده می شود.

پیشنهاد به شما:

موارد استفاده از گاز کلر  (کلریناتور)

  • از بین بردن رنگ، بو، طعم
  • کلر به عنوان ضدعفونی کننده آب آشامیدنی به کار می رود.
  • در ضدعفونی استخر و شناگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلر در تزریق به فاضلاب جهت جلوگیری از فعالیت باکتری های غیرهوازی به کار برده می شود.
  • در تصفیه پساب های سیانوری کلر در محیط قلیایی سیانور را متلاشی می سازد.
  • کلرزنی در لوله های انتقال آب از فعالیت باکتری های آهن جلوگیری می کند.
  • انعقاد سازی آب و فاضلاب را بهبود می بخشد.
  • میزان BOD فاضلاب را کاهش می دهد.
  • کلرزنی می تواند ته نشینی لجن در حوض ته نشینی تصفیه را تثبیت کند.
  • مواد آلی محلول در آب را از بین می برد.
  • کلرزنی جهت اکسیداسیون آهن و منگنز به کار برده می شود.

گاز کلر در سیلندرهای 65 کیلویی و  500 و 1000 کیلویی به کار برده می شود. سیلندرهای 65 کیلویی برای تزریق 0/8 – 0/6 کیلو کلر در ساعت و سیلندرهای 1000 کیلویی برای تزریق 10 کیلو کلر گازی در حرارت معمولی به آب به کار برده می شود. به طور متوسط میزان تزریق کلر گازی سیلندرها یک درصد محتوی آن ها می باشد. سیلندرهای 65 کیلویی را در محل مصرف به صورت عمودی و سیلندرهای یک تنی به صورت خوابیده قرار می گیرند. معمولا وقتی میزان مصرف گاز کلر از میزان تزریق سیلندرها متجاوز باشد چند سیلندر را در مدار مصرف قرار می دهند، و اگر میزان کلر مورد نیاز متجاوز از 40 کیلو در ساعت باشد از تبخیر کننده کلر مایع استفاده خواهد گردید.

میزان گاز کلر که از هر کپسول می تواند تزریق شود در 10 درجه سانتی گراد حدود 1 درصد است و این میزان وقتی حرارت به 40 درجه سانتی گراد برسد به 0/6 درصد تقلیل خواهد یافت. میزان فشار کلر مایع در سیلندرها حدود 7 اتمسفر است و چون کلر مایع 1/5 برابر سنگین تر از آب است باید انتظار داشت که همیشه در قسمت های زیرین سیلندر کلر مایع و در قسمت های بالایی آن کلر گازی موجود باشد، به همین دلیل هر سیلندر به دو عدد شیر تخلیه مجهز است و به دل خواه در موارد لزوم می توان از شیرکلر گازی استفاده نمود. وقتی کلر مایع به گاز تبدیل شود مقداری سرما تولید می گردد، از این رو اگر حرارت به پایین تر از 10 درجه سانتی گراد برسد کلر مایع در سیلندر یخ خواهد زد، و برای جلوگیری از این مشکل است که همواره حرارت محل استقرار سیلندرها را 20 درجه سانتی گراد یا بالاتر از آن نگه می دارند.

اجزاء و قطعات تشکیل دهنده اصلی کلرزن گازی (کلریناتور)

  • وکیوم رگلاتور و فلومتر مدرج
  • ایجکتور
  • کپسول گاز کلر
  • هیتردرایر گاز کلر
  • فشارسنج مخصوص اندازه گیری میزان گاز کلر
  • لوله نقره ای
  • بوستر پمپ جهت تامین فشار ایجکتور
  • اتصالات و شیرآلات و صافی جهت نصب

تجهیزات پیشنهادی کلرزن گازی (کلریناتور)

  • دستگاه تعویض کننده اتوماتیک سیلندر گاز کلر(Change Over)

این دستگاه عملا موجب خارج نمودن سیلندر خالی موجود در مدار و قرار گرفتن سیلندر پر در مدار می شود.

دستگاه آشکارساز گاز کلر (Gas Detector)

این دستگاه شامل سنسور و آلارم اعلام خطر می باشد که در صورت نشت گاز کلر اعلام خطر می نماید.

دستگاه آنالایزر (Analyser)

این دستگاه به صورت آنلاین به وسیله سنسور، میزان کلر باقیمانده در آب را مورد سنجش قرار می دهد و با توجه به تغییرات میزان جریان و کلر باقیمانده در آب و یا میزان آلودگی آب، با توجه به اطلاعات ورودی، آن ها را مورد پردازش قرار داده و فرمان های کنترلی را جهت کاهش یا افزایش میزان رنج کلر تعیین شده صادر می کند تا میزان کلر در حد استاندارد تعیین شده باقی بماند.

اسکرابر گاز کلر (Cl2 Gas Scrubber)

این سیستم در صورت نشتی گاز کلر در واحد کلریناتور جهت خنثی سازی کلر موجود در هوا به کار می رود.

اقدامات لازم جهت استفاده و روشن و خاموش نمودن دستگاه کلرزن گازی

پس از اینکه از کلیه اتصالات و شیرآلات گاز کلر از نقطه نظر جلوگیری از نشت احتمالی مطمئن شدیم جهت در مدار قرار دادن دستگاه کلرزن گازی و بوستر پمپ ها به ترتیب زیر عمل می کنیم:

الف) مرحله روشن نمودن دستگاه کلرزن گازی – کلریناتور

  1. بوستر پمپ را روشن نموده و عملکرد صحیح آن را با استفاده از فشارسنجی که روی خط آن نصب شده کنترل نموده و میزان فشار لازم جهت خطوط را به دقت بررسی می کنیم.
  2. میزان خلاء انژکتور مورد نظر را کنترل نموده تا مطمئن شویم که فشار لازم جهت ایجاد خلاء کافی است یا خیر.
  3. شیر گاز را به آرامی باز نموده، به نحوی که مطمئن شویم گاز کلر در مدار وجود دارد.
  4. با استفاده از شیر تنظیم گاز کلر دستگاه کلرزن میزان جریان گاز را تنظیم می نماییم.
  5. مجددا مدار گاز کلر را با آمونیاک تست کرده تا از عدم نشت گاز در هر قسمت مطمئن شویم.

ب) مرحله خاموش نمودن دستگاه کلرزن

زمانی که نیاز به دستگاه کلرزن جهت تزریق گاز کلر به خط نمی باشد هرگز نباید ناگهان به خاموش نمودن دستگاه اقدام نمود، بلکه جهت جلوگیری از استهلاک دستگاه و جمع نشدن گاز در خطوط مورد نظر به ترتیب اقدام به انجام موارد زیر نمود:

  1. شیر گاز کلر را قطع نموده به نحوی که دیگر گاز در مدار وارد نگردد.
  2. دستگاه کلرزن تا زمانی در حال کار باشد تا فلومتر دستگاه خود به خود به صفر برسد.
  3. نشان دهنده تخلیه گاز در دستگاه کلرزن در حالی قرار گیرد که نشانه نبودن گاز کلر در شیر ورودی دستگاه رگولاتور مشخص شود.
  4. بوستر پمپ را خاموش کرده و در صورت لزوم شیرآلات مربوطه را کنترل می نماییم.

دستورالعمل استفاده از سیلندرهای گاز کلر

سیلندرهای گاز کلر

هر سیلندر به دلیل اهمیت دارای پلاک مشخص به عنوان شناسنامه می باشد که کلیه مشخصات مربوط به سیلندر شامل سال ساخت، حجم سیلندر، فشار تست و فشار کار بر روی آن ثبت می شود. همچنین با توجه به اهمیت ایمنی، هر سیلندر گاز کلر هر دو سال یک بار، در مراکز معتبر کلیه آزمایشات مربوط به خوردگی و ایمنی و خصوصیات ظاهری بر روی آن انجام می پذیرد و در صورت موفقیت از آزمایشات مورد نظر برگ تاییدیه به عنوان صلاحیت شارژ در سیلندر مورد نظر صادر خواهد شد. بدیهی است با اتمام مدت زمان تعیین شده در صورت نیاز به شارژ مجدد کلیه آزمایشات ایمنی جهت قابلیت شارژ بودن سیلندر مورد تکرار خواهد شد.

نگهداری سیلندرهای گاز کلر

نگهداری سیلندرهای 50 و 65 کیلویی به صورت ایستاده و سیلندرهای 500 و 1000 کیلویی بصورت خوابیده انجام می پذیرد. جهت ایمنی لازم برای کلیه سیلندرهای 50-65 کیلویی که بصورت ایستاده مورد استفاده قرار می گیرند کمربند ایمنی جهت جلوگیری از افتادن سیلندر استفاده می گردد که معمولا از زنجیرهای فلزی و یا کمربند چرمی و یا برزنتی استفاده خواهد شد.

سیلندرهای 500 و 1000 کیلویی را باید از طریق جرثقیل سقفی که در محل استقرار سیلندرها نصب گردیده جا به جا نمود.

برای استفاده از سیلندر گاز کلر هرگز نباید از سیلندرهای متلاطم  و در حرکت بلافاصله استفاده نمود، بلکه باید به قدر کافی به سیلندر فرصت داد که کلر مایع وضعیت کاملا ثابت به خود بگیرد. تکان دادن سیلندر در حال بهره برداری موجب می شود که کلر مایع از قسمت بالای سیلندر و محل شیر خروجی خارج گردد که بدون شک موجب ایجاد خوردگی در دستگاه های کلرزنی می گردد.

خاصیت خورندگی کلر بر روی ترکیبات پلیمری زیاد است و از همان ساعات اولیه تماس با پلیمرها، خوردگی شروع شده و قسمت تماس به صورت متخلخل و پف کرده در می آید.

هنگام استفاده از سیلندرهای گاز کلر توجه به موارد زیر الزامی است:

  • لوله های انتقال گاز کلر یا آب کلر باید در مقابل کلر بی اثر باشند.
  • سیلندرهای کلر را معمولا از جنس آهنی، مسی، فولادی با پوشش هائی از لایه های مقاوم در مقابل کلر می سازند.
  • محل استقرار سیلندرهای کلر در حال سرویس باید به خوبی تهویه شده و حرارت آن بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد.
  • درجه حرارت سیلندر نباید از 40 درجه سانتی گراد تجاوز کند، در غیر این صورت باید به نحوی حرارت آن تقلیل یابد.
  • از تابیدن مستقیم خورشید بر سیلندرهای کلر جلوگیری شود.
  • انبار ذخیره سیلندرهای کار با سیلندرهای در حال کار جدا از هم باشد.
  • حداقل فاصله دو کپسول در حال کار (500 و 1000 کیلویی) حدود یک متر و فاصله آن ها از دیوار حدود 0/8 متر است.
  • در اتاق سیلندرهای در حال کار، سیلندرهای 500 و 1000 کیلویی که به طور خوابیده قرار می گیرند نباید مستقیما روی زمین باشند بلکه قراردادن بالشتک هایی از جنس چوب یا آهن در زیر آن ها ضرورت دارد.
  • معمولا کلریناتورها و سیلندرهای در حال کار نیز در اتاق های جداگانه قرار داده می شوند، ولی بوستر پمپ ها می تواند در اتاق استقرار کلریناتورها باشد.
  • از ضربه زدن به سیلندرهای کلر باید خودداری شود.
  • هرگز برای انتقال کلر مایع یا گاز کلر تحت فشار از لوله PVC  استفاده نباید کرد.
  • جا به جایی سیلندرهای خالی و پر کلر مایع باید به نحوی باشد که از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری به عمل آید. بستن کلاهک یا درپوش شیرهای سیلندر به طور کامل برای جلوگیری از برخورد شیرها به موانع الزامی است.
  • از خواباندن سیلندرهای گاز کلر روی زمین و غلتاندن آنها روی زمین باید خودداری کرد و بهتر است برای جابجایی سیلندرهای کوچک از چرخ های دستی استفاده شود، همچنین برای جابجایی سیلندرهای 500 و 1000 کیلویی از جرثقیل سقفی استفاده شود.
  • میزان گاز خروجی از شیر هر سیلندر مستقیما به درجه حرارت محیط مربوط به سیلندر بستگی دارد و هرقدر محیط گرمتر باشد گاز راحت تر از سیلندر خارج می گردد.
  • به طور معمول حداکثر خروج گاز کلر از سیلندرهای کوچک در شرایط متعارف حدود 8/. – 0/6 کیلوگرم می باشد که این مقدار برای سیلندرهای یک تنی حدود 10 کیلوگرم در ساعت می باشد که بیشتر از وزن های فوق موجب سرد شدن سیلندر و در نتیجه یخ زدن سیلندر در قسمت بدنه می گردد و با سرد شدن بدنه سیلندر خروج گاز کاهش می یابد.
  • معمولا در نقاط سردسیر کشور به خصوص در ماه های سرد خروج گاز از سیلندر امکان پذیر نمی گردد، به همین جهت توصیه                  می گردد سیلندرهای گاز کلر در محل های مورد استفاده در درجه هوای معمولی حدود 25 – 20 درجه سانتی گراد قرار گیرند.
  • سیلندرهای 500 و 1000 کیلوگرمی هر یک دارای دو عدد شیر هستند که در مواقع از کار افتادن یک شیر، شیر دیگر قابل استفاده می باشد.
  • وضعیت شیر سیلندرها در سیلندرهای بزرگ به نحوی است که در زمان افقی بودن سیلندرهای پر، استفاده از گاز و مایع میسر می گردد، هر یک از شیرهای سیلندر در قسمت داخل دارای لوله هایی از جنس آهن و مس می باشند.
  • گاهی اوقات بر اثر مرور زمان و استفاده از سیلندرها دنباله های شیر از آن جدا می شوند که به طور معمول یکی از مواردی که در تست سیلندرها انجام می پذیرد کنترل همین دنباله هاست، چون در غیر این صورت استفاده از گاز کلر در سیلندرهای پر مقدور نمی باشد و با باز شدن شیرها هر یک از شیرها کلر مایع به جای گاز خارج می گردد.
  • بهترین وسیله تشخیص برای شناسایی نشت سیلندرها استفاده از محلول آمونیاک می باشد چون با مجاورت محلول آمونیاک با گاز کلر، دود سفید کلرور آمونیوم رو نشان می دهد که موجب شناسایی نشت گاز کلر در محل مورد نظر خواهد بود.

شارژ سیلندرهای گاز کلر

همان طور که گفته شد، سیلندرهای گاز کلر با ظرفیت های متنوع موجود می باشد و به طور کلی سیلندرهای کوچک با ظرفیت 50 و 65 کیلویی مایع کلر و با حجمی معادل 40 تا 60 لیتر می باشد که به طور معمول در ایران شرکت های شارژ کننده مایع کلر تا 45 کیلو کلر مایع در آن شارژ می نمایند. سیلندرهای 500 و 1000 کیلویی که برای مراکز پرمصرف کاربرد دارند نیز 400 و 800 کیلوگرم کلر مایع در آن شارژ می نمایند.              یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از تست سیلندر به عنوان یک عامل اصلی در تایید آن جهت شارژ انجام می پذیرد وضع ظاهری سیلندر است که در کوچکترین فرورفتگی و برآمدگی و خوردگی و پوسیدگی عمیق، بدون انجام بقیه موارد تست، سیلندر مورد نظر از رده خارج و غیر قابل شارژ محسوب می گردد.

عمر مفید سیلندرهای گاز کلر

به طور معمول شرکت های سازنده، عمر مفید سیلندرها را حدود 15-20 سال تعیین کرده اند ولی در عمل با انجام تست های لازم و تعویض قطعات مستهلک شونده مانند شیرها، واشرآلات و احتمالا پیچ های فرسوده و فلنچ ها در سیلندرهای بزرگ بیش از 30 سال سیلندرهای فوق استفاده می گردد.

دستگاه تعویض کننده اتوماتیک سیلندر گاز کلر (Chenge Over)

دستگاه (Chenge Over) یا تعویض کننده اتوماتیک سیلندر گاز کلر عملا موجب خارج نمودن سیلندر خالی موجود در مدار می شود و به صورت اتوماتیک سیلندر بعدی را در مدار قرار می دهد.

عمل  فوق به وسیله یک عدد شیر با عملکرد فشار سیلندر به طور اتوماتیک صورت می گیرد که عملکرد آن با فشار موجود در سیلندر می باشد و به طور معمول با تخلیه سیلندر موجود در مدار و کاهش فشار موجود در سیلندر، فشار سیلندر بعدی سبب در مدار قرار گرفتن آن می گردد.

هر دستگاه تعویض کننده دارای سه مجرا است، که در دو مجرا مربوط به ورود گاز و یک مجرا به عنوان راه خروجی گاز می باشد.

فشارسنج مخصوص در دستگاه تعویض کننده، فشار سیلندر موجود در مدار را نشان می دهد و فشار سیلندر گاز کلر با توجه به درجه حرارت محیط بین حدود 5 ال 11 بار متغییر است و هرقدر درجه حرارت محیط بیشتر باشد فشار موجود در سیلندر بیشتر خواهد بود، لذا با کاهش فشار سیلندر موجود در مدار عملا تخلیه تدریجی سیلندر نمایان می گردد و با کاهش فشار تا حد مشخص سیلندر تخلیه شده از مدار خارج می گردد.

در تعویض کننده های برقی که تعویض سیلندر پر و خالی با استفاده از جریان برق صورت می گیرد و فرمان صادره از یک فشار سنج که دارای خروجی می باشد موجب تعویض سیلندر خالی خواهد شد.

در تعویض کننده های وکیومی بدون استفاده از جریان برق و به صورت مکانیک عمل تعویض انجام می گیرد.

دستورالعمل سرویس دستگاه های کلرزنی

با توجه به گرفتگی مجاری ورودی گازکلر در دستگاه های کلرزنی گازی به دلیل ناخالصی های موجود در گاز و در نتیجه تاثیر سوء روی قطعات و سطوح مرتبط با گاز موارد زیر جهت استفاده بهینه از تجهیزات کلرزنی گازی پیشنهاد می گردد:

  1. استفاده از پوشش نازک گریس سیلیکون بر روی کلیه قطعات فلزی دستگاه های کلرزنی و سایر قسمت های فلزی که در ارتباط با گاز کلر می باشد.
  2. رفع هرگونه زنگ و رطوبت حاصل از محیط روی تجهیزات کلرزنی به دلیل کاهش تاثیر سوء گاز کلر موجود در محیط.
  3. تمیز نگه داشتن محل نصب تجهیزات به خصوص از گرد و غبار و سایر ناخالصی های موجود در محیط جهت جلوگیری ترکیب گاز کلر با ناخالصی های فوق و اثرات سوء حاصل از خوردگی روی قطعات.
  4. شستشوی فلومتر ورودی گاز کلر با آب و یا الکل و پرهیز از ساییدن قطعات تر.
  5. رفع هرگونه رسوب در مجاری عبور گاز کلر به خصوص فلومترها و قطعات PVC .
  6. تخلیه دستگاه وکیوم رگلاتور هنگام برگشت آب از دستگاه اجکتور به رگلاتور که در حداقل زمان این عمل باید بلافاصله با مشاهده مایع در فلومتر و یا آثاری از آن انجام پذیرد. لازم به توضیح است بیشترین خوردگی دستگاه های کلرزنی مربوط به برگشت آب از اجکتور به دستگاه و عدم رسیدگی به موقع می باشد.
  7. باز نمودن دستگاه کلرزنی هر سه ماه یک بار و استفاده از پوشش گریس مقاوم در مقابل گاز کلر بر روی قطعات مورد تماس با گاز کلر و کلیه اورینگ ها و واشر آلات PVC و وایتون.
  8. عدم استفاده از گریس معمولی در روان نمودن قطعاتی که در محل عبور گاز کلر می باشند، زیرا گریس معمولی در مدت زمان کوتاه به صورت پودر در محل مورد نظر جمع شده و موجب انسداد مسیر می گردد.

عیب یابی و رفع نقص در دستگاه کلرزن گازی

  1. زمانی که بوستر پمپ در حال کار است و فشارسنج ها فشار خط را در حد مورد نیاز اجکتور نشان می دهند، چنانچه اجکتور وکیوم نداشته باشد موارد زیر باید انجام گردد:
  2. کنترل دیافراگم اجکتور
  3. کنترل باز بودن مسیر آب اجکتور
  4. بازدید صافی مخصوص آب ورودی به اجکتور

  • چنانچه آب به داخل فلومتر دستگاه کلرزنی وارد شد، اقدامات اولیه به شرح زیر است:
  • تخلیه فوری آب فلومتر و تمیز نمودن دستگاه وکیوم رگلاتور
  • بازدید واشرآلات شیر برگشت اجکتور و کنترل عملکرد مطلوب آن.
  • کنترل دیافراگم اجکتور از نقطه نظر پاره بودن.

  • در صورتی که فشار خط گاز کلر در پشت دستگاه کلرزنی به قدر کافی بیشتر از 5%  بار باشد ضمن سالم بودن کلیه قسمت های دستگاه در صورت عمل نکردن فلومتر و بدلیل عدم گاز در دستگاه موارد زیر صورت پذیرد:
  • گاز خروجی از دستگاه درایر و یا مسیر قبل از کلرزنی کنترل شود.
  • مسیر ورودی گاز به دستگاه کلرزن در محل شیر ورودی دستگاه وکیوم رگلاتور بدلیل گرفتگی و رسوب حاصل از ناخالصی ها باید کاملا کنترل شود.
  • شیر ورودی Inlet Valve گاز اجازه ورود گاز به داخل وکیوم رگلاتور را نمی دهد که باید کنترل شود.

سرویس های ضروری دستگاه کلرزن گازی با فاصله 3 ماه یکبار

  1. باز نمودن دستگاه رگلاتور و اجکتور، تمیز نمودن کلیه قطعات مورد نظر با استفاده از آب تمیز و خشک نمودن کامل تمام قطعات.
  2. استفاده از گریس مخصوص کاملا مقاوم در مقابل گاز کلر در کلیه قطعات در شبکه دو پلیمری.
  3. باز نمودن شیر ورودی گاز و تمیز نمودن مجرای آن و تعویض صافی مربوطه و یا شستشوی آن با اسید کلریدریک 5%
  4. باز نمودن شیر تنظیم گازخروجی از رگلاتور و روان نمودن آن با استفاده از گریس مورد نظر و کنترل اورینگ ها.
  5. باز نمودن اجکتور و کنترل کامل قطعات داخلی و تست عملکرد مطلوب آن.

توجه:

  • با انجام موارد فوق به طور مرتب در طول مدت 2 سال هیچ یک از قطعات دستگاه نیاز به تعویض نخواهد داشت.
  • انجام ندادن سرویس به موقع موجب خشک شدن قطعات لاستیکی و خوردگی زودرس آن ها می شود.
  • ناخالصی های موجود در گاز کلر که گاهی اوقات به میزان 2% نیز می رسد عبارتست از اسید سولفوریک و رطوبت و سایر ناخالصی های مزاحم که همگی در استهلاک قطعات کلرزنی موثر بوده، لذا ضرورت سرویس فوق محسوس می باشد.
  • استفاده از هیتردرایر و کنترل درجه حرارت حدود 60-40 درجه سانتی گراد جهت حذف قسمتی از ناخالصی های گاز ضروری بوده و موجب تاخیر در زمان سرویس دستگاه می گردد.

دستور العمل استفاده از دستگاه هیتردرایر ترموستاتیک و تله مایع کلر در کلریناتور گازی

گاز کلر به دلیل ناخالصی موجود، علاوه برای بر ایجاد گرفتگی در منافذ و مجاری عبور گاز در دستگاه های کلرزنی بیش از هر چیز موجب استهلاک زودرس قطعات دستگاه ها نیز می گردد که این امر به دلیل نیاز به سرویس منظم دستگاه ها بطور متناوب، مجددا موجبات استهلاک بیشتر قطعات را فراهم می نماید، لذا پیش بینی مواردی جهت حذف و یا کاهش ناخالصی ها از جمله مسائلی است که علاوه بر توجیه فنی در عملکرد بهتر تجهیزات کلرزنی، توجیه اقتصادی قابل توجهی نیز به دلیل کاهش استهلاک قطعات یدکی در بر خواهد داشت.

وجود دستگاه هیتر و درایر گاز کلر که عملا به عنوان تله مایع کلر نیز محسوب می گردد، از جمله تجهیزاتی است که ضرورت استفاده از آن در دستگاه های کلرزن گازی محسوس می باشد. به همین دلیل تجهیزات زیر جهت رفع نواقص اشاره شده مورد توجه می باشد:

هیتر درایر گاز کلر خطی مستقیم

این دستگاه از آلیاژ خاصی تشکیل شده است که یه قدر کافی در مقابل خوردگی مقاومت دارد و مجهز به ورودی و خروجی با اندازه های استاندارد می باشد، حرارت ایجاد شده حدود 40 درجه سانتی گراد در قسمتی از بدنه که با استفاده از یک ترموستات ثابت تنظیم شده درجه حرارت بدنه را در حد تعیین شده ثابت نگه می دارد و موجب به وجود آوردن یک تونل حرارتی خواهد شد که گاز کلر با توجه به عبور اجباری از این تونل رطوبت خود را از دست می دهد و یا کلر مایع احتمالی در محل عبور تبخیر شده و به گاز تبدیل می گردد و نظر به اینکه دستگاه فوق تقریبا به فاصله حدود کمتر از 30 سانتی متری دستگاه کلرزنی قرار دارد، دیگر فرصتی به گاز کلر برای تبدیل شدن به مایع وجود ندارد و در نتیجه گاز کلر گرم شده ضمن عبور از دستگاه وکیوم رگلاتور از فلومتر نیز عبور کرده و به ایجکتور خواهد رسید. مسیر گاز این دستگاه در زمان مسدود شدن قابل شستشو و باز شدن می باشد.

هیتر و درایر لوله ای عمودی کلرزن گازی

این دستگاه لوله ای است به قطر 2/5 تا 3 اینچ که با ضخامت لازم در بدنه جهت تحمل فشار لازم گاز کلر ساخته می شود، در قسمت بوشن پایین دستگاه که محل ورود گاز می باشد لوله ای به قطر 1/2 اینچ که مجهز به سوراخ های جانبی جهت خروج گاز است تعبیه شده است و این لوله موجب انتشار گاز از سوراخ ها به محیط داخل درایر خواهد شد. فضای داخل لوله با استفاده از یک کمربند حرارتی که با یک ترموستات جداری قابل تنظیم به درجه حرارت حدود 40 درجه سانتی گراد می رسد تنظیم می گردد.

رفع عیب در دستگاه های هیتردرایر و فیلتر گاز کلر

به صورت معمول فشار ورودی به دستگاه های فوق برابر با فشار سیلندر گاز کلر می باشد و هر قدر که تجهیزات فوق بیشتر در مدار قرار گرفته باشد و در واقع گاز بیشتری از آن ها عبور کرده باشد دارای رسوبات بیشتری خواهند بود که گاهی اوقات شدت تشکیل رسوب تا حدی است که مسیر ورودی و خروجی کاملا گرفته می شود، که در چنین شرایط ضمن قطع شیرهای ورودی به دستگاه و ارتباط قسمت تخلیه محوطه داخل تجهیزات فوق به وسیله یک شیلنگ و هدایت آن به مخزن محلول آب آهک و تخلیه کامل با باز نمودن دستگاه از هر نقطه ممکن به رفع گرفتگی و حذف رسوبات حاصله می گردد و مجددا دستگاه بصورت اول در مدار قرار خواهد گرفت.

عیب یابی در بوستر پمپ ها

چنانچه الکتروموتور بوستر پمپ ها به صورت معمول در حال کار باشد ولی فشار خروجی در خط مطلوب نباشد موارد زیر به ترتیب می بایست کنترل شود:

  1. لوله ورودی آب به بوستر پمپ کنترل شود و از حجم آب ورودی به دستگاه ها اطمینان حاصل شود.
  2. با بستن شیر خروجی بوستر پمپ ها با استفاده از فشارسنج، فشار ماکزیمم بوستر پمپ کنترل شده و با فشار اولیه کنترل شود.
  3. از بین رفتن پره های پروانه ها به دلیل خوردگی و یا تخریب پروانه که عملا موجب کاهش فشار خروجی می شود.
  4. از بین رفتن واشر آلات بین پروانه و ارتباط آب طبقات با یکدیگر
  5. تخریب مکانیکال سیل و عدم آب بندی در پمپ
  6. هرزکشی پروانه های پمپ ها به دلیل جدا شدن از شفت اصلی

راه های مقابله با نشت احتمالی گاز کلر و مهار نمودن آن

گاز کلر در هنگام نشت با توجه به ترکیب با رطوبت هوا و تولید اسید قوی خاصیت خورندگی فوق العاده ای دارد و با توجه به پخش شدن در هوا که موجب مسمویت افراد می گردد، لذا انجام موارد زیر کاملا ضروری می باشد.

  1. استفاده از ماسک ضد گاز همراه با فیلتر مربوطه، لازم به توضیح است در اغلب موارد استفاده از یک دستگاه ماسک تمام صورت با فیلتر مربوطه جهت خنثی نمودن گاز کلر به میزان کم کافی به نظر می رسد، ولی در صورت نشت گاز به میزان زیاد و در محوطه های سرپوشیده که خارج نمودن گاز به آسانی انجام نمی پذیرد استفاده از ماسک ضدگاز همراه با کپسول اکسیژن با کوله پشتی و لباس مخصوص ضدگاز امری اجتناب ناپذیر می باشد، چون در چنین شرایط نامطلوب اپراتور کاملا قادر به انجام موارد احتمالی جهت مهار نمودن نشت گاز حاصل می باشد.
  2. استفاده از حوضچه آب آهک به نحوی که سیلندر گاز کلر به طور کامل و با لااقل قسمت معیوب در آن غوطه ور گردد، با این روش به طور کامل از نشت احتمالی گاز جلوگیری خواهد شد.
  3. در صورت در دسترس نبودن حوضچه آهک در موارد نشت گاز در حد کم، مرطوب نمودن یک پارچه مناسب با محلول آب آهک و قراردادن روی نشت گاز، که با این روش تا حد زیادی از پخش شدن گاز در هوا جلوگیری خواهد شد.
  4. در صورت عدم دسترسی به موارد فوق، قرار دادن یک پارچه مناسب روی نقطه نشت گاز و قرار شیلنگ آب روی آن به نحوی که تا حدی گاز نشت پیدا کرده به وسیله آب شستشو شود، با این عمل تقریبا تا قسمتی از نشت گاز جلوگیری به عمل خواهد آمد.
  5. استفاده از هواکش های مخصوص جهت تهویه هوای آلوده که در چنین شرایط در صورت مطلوب بهتر است هوای آلوده به وسیله کانال تعبیه شده به محلی که به وسیله محلول آب آهک اسپری خواهد شد هدایت شود، که این عمل موجب شستشوی گاز حاصل در هوای ورودی خواهد شد.
  6. با توجه به سنگینی گاز کلر که به طور معمول در قسمت های پایین جمع می شود ضروری است تا حد امکان افراد در محل های مرتفع قرار گیرند. بدون شک هر قدر ارتفاع محل استقرار بیشتر باشد گاز کمتر به آن می رسد.
  7. در صورت امکان در مواقع نشت گاز و در مواردی که ماسک در اختیار نمی باشد از تنفس عمیق باید جدا خودداری شود و حداقل با استفاده از یک دستمال مرطوب با آب که روی بینی قرار می گیرد از تنفس هوای آلوده و عمیق پرهیز گردد.
  8. در پایان جهت جلوگیری از خاصیت خورندگی و قطعات فلزی تا حد لازم کلیه قطعاتی که در معرض هوای آلوده قرار دارد، با استفاده از آب به طور کامل شستشو گردند و با تهویه هوای سالن گازهای موجود از محل خارج گردند.

لازم به توضیح است تحت هر شرایطی عمل خنثی نمودن گاز حاصل و نشت یافته الزامی می باشد و سیلندر معیوب در صورت در دسترس نبودن مواد خنثی سازی هر چه سریعتر از محل های مسکونی دور گردند.

نحوه برخورد با فرد مسموم با گاز کلر

با توجه به اینکه گاز کلر کاملا سمی بوده و موجب مسمومیت می گردد، حتی با یک بار تنفس عمیق عوارض مسمومیت در شخص ظاهر می شود که عبارتند از:

  1. تنگی نفس که شخص تا چند ساعت اولیه قادر به تنفس عمیق نمی باشد.
  2. حالت بی حسی در بدن که در بعضی از موارد با سردرد همراه می باشد.

در چنین شرایطی که حداقل علائم مسمومیت در شخص عارض شده است آنچه که به عنوان کمک های اولیه در کاهش و رفع مسمومیت موثر است به شرح زیر می باشد:

  1. دراز کشیدن شخص در محیطی کاملا تمیز که هوای آن مرتب تهویه گردد.
  2. استنشاق چندین بار آب ولرم کاملا تمیز و بدون کلر یا محلول رقیق و صاف شده جوش شیرین و یا محلول آب و آمونیاک رقیق.

*توجه: در یک لیوان آب تمیز چند قطره محلول آمونیاک ریخته و به هم بزنید و چندین بار تنفس و استنشاق کنید. مشابه مورد فوق را با محلول رقیق آب و الکل اتیلیک می توانید انجام دهید.

  • انجام دم و بازدم معمولی در هوای پاک. (دم عمیق انجام نگیرد)
  • انجام دم معمولی با استفاده از بخار محلول رقیق آب با چند قطره محلول آمونیاک.
  • مصرف یک فنجان چای یا قهوه یا شیر داغ موجب تسریع در دفع عوارض مسمومیت می گردد.
  • پرهیز از تنفس مصنوعی با اکسیژن.
  • با مرطوب نمودن یک حبه قند به وسیله یک یا دو قطره محلول آدرنالین و استفاده در زیر زبان با جذب تدریجی موجب تسریع در بهبودی فرد مسموم خواهد شد.

به طور معمول علائم مسمومیت خفیف فوق حدود 2 الی 5 ساعت به طول می انجامد و به تدریج برطرف می گردد.

در مواردی که مسمومیت شدید و تنگی نفس بیشتر همراه است مدت زمان آن نیز طولانی تر خواهد بود و چنانچه تنگی نفس با سفت شدن عضلات شکم همراه باشد، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

کیت ایمنی کپسول های 65 کیلویی گاز کلر

طریقه استفاده از کیت ایمنی:

در صورت خراب شدن ولو کپسول به هر دلیل با در دست داشتن ماسک و یا مشابه ضمن رعایت خونسردی موارد ذیل را انجام دهید:

  1. ابتدا کپسول بایستی بر روی سکوی فلزی (Base Assembly) قرار گیرد.
  2. سپس واشر لاستیکی (Gasket) را روی کپسول قرار دهید.
  3. کلاهک (Hood) را در حالی که ولو آن بسته است، کاملا عمود روی ولو قرار دهید.
  4. زنجیرها را از سه جهت به طرف بال برده و به پیچ متصل نمایید.
  5. با استفاده از آچار سه پیچ را به آرامی محکم نمایید.
  6. پس از مهار نشتی با استفاده از لوله نقره ای کپسول را به کلریناتور متصل و گاز آن را تخلیه و نسبت به تعویض ولو اقدام نمایید.

قیمت کلرزن گازی(کلریناتور)

قیمت پکیج های تزریق گاز کلر بر اساس ظرفیت تزریق گاز، برند و تجهیزات جانبی محاسبه و ارائه می گردند.

گارانتی و ضمانت کلریناتور گازی

طول گارانتی در مورد دستگاه های کلرزنی خریداری شده از شرکت ایمن آب کاژه 12 ماه از تاریخ نصب و حداکثر 14 ماه پس از تاریخ تحویل می باشد.

برگه اطلاعات ایمنی  (MSDS)گاز کلر

برگه اطلاعات ایمنی  (MSDS)گاز کلر

برگه اطلاعات ایمنی  (MSDS)گاز کلر

Facebook
Twitter
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «دستگاه تزریق گاز کلر (کلریناتور)»

سلام وقت بخیر
در تاسیساتی سیلندر گاز کلر نصب کردیم و بعد ۲۴ساعت بجای اینکه گاز کلر تزریق کنه هوا را در در خود وکیوم((مکش)) میکرد، آیا اطلاعاتی دارید از این مشکل که چه چیزی باعث این کار شده؟

سلام و روز بخیر لطفا با شماره های شرکت تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما رو راهنمایی کنند

در شهر قزوین ،مجموعه ای هست که بتونیم از ایشان راهنمایی بگیریم و درصورت نیاز برای سرویس تجهیزات کلر زنی از کمک شان استفاده کنیم؟

سلام وقت شما بخیر دوست عزیز در حال حاضر شرکت در شهر قزوین دارای نمایندگی نمیباشد

سلام وقت شما بخیر
بله موجود هست
مشخصات درخواستی رو در تلگرام یا واتساپ ارسال بفرمایید تا همکاران در قسمت فروش شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

سایر موضوعات