ایمن آب

راه های تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

راه های تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

تشخیص فیلتر ممبران اصلی از تقلبی از ارکان مهم و قابل بررسی در خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد که اصل بودن ممبران RO نقش مهمی در کارکرد سیستم تصفیه آب صنعتی دارد.
ممبران های تقلبی به هیچ عنوان کارکرد ممبران های اصلی را ندارند و طول عمر آن ها بسیار کوتاه می باشد و در بهترین شرایط 6 ماه کارکرد مفید دارند و بعد از آن دستگاه آب شیرین کن با افت تولید شدید مواجه می شود که با شستشوی شیمیایی CIP ممبران ها نیز قابل احیاء و برگشت نیستند. در حالی که ممبران تصفیه آب اصلی در شرایط نرمال عملیاتی می تواند 5 سال کار کند.

نکته خیلی مهم در ارتباط با کارکرد ممبران های تقلبی این است که هنگام تست اولیه، میزان حذف نمک های محلول (TDS) و میزان آبدهی غشاء تفاوت زیادی با ممبران های اصلی ندارند و بعد از گذشت چند ماه کیفیت و کمیت آب تولید تغییر کرده که ناچار به تعویض ممبران ها می شویم. اکثر سازندگانی که آگاهانه از ممبران های تقلبی استفاده می کنند، علت از بین رفتن ممبران ها را اپراتوری غلط و یا استفاده از آنتی اسکالانت تقلبی عنوان می کنند و مسئولیتی در ارتباط با فروش ممبران های غیر اصل خود نمی پذیرند.


در سال های اخیر شاهد ارائه برندهای مختلفی از فیلتر ممبران های تقلبی با ظاهری شبیه ممبران های اصلی و شناخته شده مانند فیلمتک در کشور بوده ایم که به دلیل عدم کارایی مناسب بهره برداران RO متحمل هزینه های گزاف برای نگهداری از سیستم تصفیه آب خود شده اند. از همین رو بسیاری از افراد مایل هستند از نحوه تشخیص ممبران اصل از تقلبی مطلع گردند که به اختصار به توضیح آن می پردازیم.

اولین نکته در هنگام خرید فیلتر ممبران که با آن برخورد میکنیم بسته بندی آن می باشد. وقتی خرید ممبران در تعداد بالا انجام شود بسته بندی آن ها می بایست در پالت های 20 عددی مانند شکل زیر باشد.
ظاهر بسته بندی فیلتر ممبران های تقلبی بی کیفیت بوده و محل باز کردن کارتن به صورت چسب در وسط جعبه می باشد، در صورتی که نحوه باز شدن کارتن ممبران اصلی به شکل پرفراژ در دو سر جعبه می باشد.
توجه داشته باشیم بسته بندی کارتن ممبران بصورت پرفراژ دلیلی بر اصل بودن آن نیست و می تواند ممبران تقلبی باشد، اما کارتن هایی که محل باز شدن آن ها بصورت چسب می باشد حتما تقلبی و غیر اصل می باشد.

تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

انواع ممبران تصفیه آب صنعتی تحت برند فیلمتک FilmTec در بازار به فروش می رسد، به همین دلیل در فیلتر ممبران مارک فیلمتک تقلب بیشتری نسبت به برندهای: Hydranautics, CSM, LG صورت می گیرد.
ممبران اصلی فیلمتک بعد از سال 2019 تحت کمپانی Dupont در بازار عرضه می¬شوند و اگر عنوان DOW بر روی کارتن چاپ شده باشد، ممبران حتما تقلبی می باشد.
نکته قابل توجه اینکه اگر لیبل Dupont بر روی جعبه چاپ شده باشد باز هم نمی توان فیلتر ممبران صد در صد اصل می باشد و می بایست دنبال نشانه های دیگر رفت که در ادامه به آن میپردازیم.

تعداد لایه های فیلتر ممبران می تواند یکی از روش های تشخیص ممبران اصلی باشد. با دانلود کردن برگه اطلاعات فنی ممبران از شرکت سازنده می توان تعداد لایه های هر فیلتر ممبران را مشخص کرد.
(واحد فنی شرکت ایمن آب کاژه جهت دسترسی راحت تر مشتریان خود به دیتا شیت فیلتر ممبران، اطلاعات هر غشاء را در سایت شرکت بارگذاری کرده است)
به عنوان مثال تعداد لایه های فیلتر ممبران فیلمتک اصل مدل BW30-400 8040 56 لایه می باشد. در حالی که ممبران های تقلبی تعداد کمتری از لایه های ممبران را دارند و با افزایش ضخامت لایه فایبر گلاس بیرونی، قطر فیلتر ممبران را جبران می کنند که با توجه به سطح غشاء کمتر میزان آبدهی غشاء نیز کاهش پیدا می کند.
ولی باز هم تعداد لایه های موثر دلیلی بر اصل بودن ممبران RO نمی باشد و می بایست علائم دیگر را مورد بررسی قرار داد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تعدادلایه های ممبران

لیبل فیلتر ممبران حاوی مشخصاتی است که به صورت برچسب در کنار جعبه ممبران چسبانده می شود و اطلاعات ممبران مانند: مدل ممبران، سریال نامبر و شماره انحصاری آن مدل را با عنوان GIMD بر روی آن درج می شود.
لیبل فیلتر ممبران هم می تواند یکی از راه های تشخیص ممبران اصلی از تقلبی باشد.
به عنوان مثال: عدد 3 رقمی در گوشه پایین سمت راست درج شده است، رنج این عدد در ممبران های اصلی 100 یا 200 است، در حالی که در ممبران های غیر اصل با اعدادی در رنج 700 تا 900 مشخص شده است.


یکی دیگر از راه های تشخیص ممبران اصلی که قابل اعتماد ترین تشخیص هم می باشد فونت استفاده شده برای نوشتن مدل ممبران بر روی لیبل است.
لیبل ممبران غیر اصلی و تقلبی به صورت براق و با فونت تمیز و یک دست نوشته شده است، در صورتی که در لیبل ممبران های اصلی مدل غشاء به صورت پیکسل شده شبیه چاپگرهای سوزنی نوشته شده است.

کانکتور فیلتر ممبران ارتباط دهنده غشاء های RO در پرشروسل دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد. کانکتور ممبران های اصلی فیلمتک مدل BW30-400 به رنگ طوسی و تک اورینگ می باشند و برند FilmTec بر بدنه آن حک شده است. کانکتور ممبران های غیر اصل اغلب مشکی و سفید رنگ و براق می باشند و دارای 2 اورینگ می باشند.

میزان حجم آبدهی در فیلتر ممبران شاخص مناسبی جهت تشخیص ممبران اصلی نمی باشد، چرا که در استارت اولیه ممبران های تقلبی نیز همانند ممبران اصلی کارکرد مناسبی دارند و بعد از مدتی کارکرد دچار افت تولید می گردند.
در واقع تفاوت اصلی فیلتر ممبران اصل و غیر اصل مدت زمان کارکرد آن است. در صورت راهبری صحیح از دستگاه آب شیرین کن عمر ممبران های اصلی بین 5 تا 6 سال تخمین زده می شود، در حالی که عمر ممبران های غیر اصل زیر 6 ماه می باشند و بعد از آن بهره بردار مجبور به تعویض فیلتر ممبران ها خواهد شد که این امر هزینه های گزافی را به همراه خواهد داشت.

معیار وزن نیز یکی از راه های تشخیص ممبران اصل از غیر اصل می باشد. ممبران های تقلبی وزن کمتری نسبت به فیلتر ممبران های اصلی دارند و دامنه وزن آن ها با هم مختلف است، در صورتی که وزن ممبران های اصلی در یک محدوده می باشد.

خرید فیلتر ممبران تصفیه آب می بایست از شرکت ها و فروشگاه های معتبر که پاسخگو و تضمین کننده محصول خود باشند صورت گیرد.
شرکت ایمن آب کاژه متخصص در طراحی و ساخت و تامین کالای سیستم های آب شیرین کن به روش اسمزمعکوس می باشد که توانسته است خدمات مربوط به تامین فیلتر ممبران های پروژه های مختلف صنایع آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع جنبی مرتبط به آن را به اجرا درآورد.
در صورتی که طراحی و ساخت و نگهداری واحد آب شیرین کن صنعتی توسط شرکت ایمن آب کاژه صورت گرفته باشد، فیلتر ممبران های ارائه شده دارای یک سال گارانتی و خدمات بعد از فروش می باشد.

فیلتر ممبران اصلی ترین بخش دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد که عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی به کیفیت غشاء ارتباط مستقیم دارد. لذا در انتخاب و خرید فیلتر ممبران دقت زیادی باید صورت پذیرد و از راه های تشخیصی که به آن اشاره شد استفاده کرد تا بتوان از سیستم RO خود بهره لازم را برد و هزینه های نگهداری و تعمیرات دستگاه RO کاهش داد.

5/5 - (1 امتیاز)
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 14 =

سایر موضوعات