ایمن آب

مشکلات اساسی در سیستم های اسمزمعکوس + عیب یابی

مشکلات اساسی در سیستم های اسمزمعکوس + عیب یابی

مشکلات سیستم های اسمزمعکوس

مشکلات اساسی در سیستم های اسمزمعکوس اصولا به علت عدم نگهداری صحیح به وجود آمده است. اغلب مشکلات و عیوب در سیستم های تصفیه آب شیرین کن غافلگیر کننده است و خاموشی و هزینه های زیادی را برای بهره بردار RO به دنبال خواهد داشت.

عیب یابی و نگهداری سیستم تصفیه آب صنعتی نقش مهم و اساسی در عملکرد سیستم اسمزمعکوس دارد که با اپراتوری درست می توان باعث شد در دوران بهره برداری RO واحد پیش تصفیه و واحد RO خرابی و خاموشی کمتر داشته باشند و دوره عمر آن ها افزایش یابد.

از شایع ترین مشکلات سیستم اسمزمعکوس که بهره برداران با آن مواجه هستند می توان به افت تولید، افزایش افت فشار و افزایش TDS آب تولیدی اشاره کرد. همچنین برای خريد آب شيرين كن صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در ادامه به بررسی و عیب یابی این مشکلات می پردازیم:

اقدامات لازم برای نگهداری و رفع مشکلات از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در صورتی که آزمایش های دوره ای با آنالیز هنگام طراحی مغایرت داشت، تدابیر لازم جهت انتخاب پیش تصفیه مناسب و طراحی RO میبایست صورت گیرد.

به عنوان مثال: در آنالیز اولیه گزارشی در ارتباط با میکروبی بودن آب خام گزارش نشده و پیش تصفیه بدون در نظر گرفتن سیستم گندزدایی طراحی گردیده است. بعد از گذشت چند ماه واحد آب شیرین کن به دفعات دچار افت تولید گردیده است و مشخص شده است فیلتر ممبران ها با گرفتگی و فولینگ بیولوژیک مواجه شده اند که هر بار با شستشوی شیمیایی (CIP) به مدار باز گشته اند.

 با انجام آزمایش جدید حضور باکتری ها و میکروارگانیسم ها در آب ورودی مشخص شده اند. که با نصب سیستم گندزدایی مانند: دستگاه UV، کلرزنی و ازن زنی این مشکل مرتفع گردیده است.

مشکلات سیستم های اسمزمعکوس
مشکلات سیستم های اسمزمعکوس

مخازن نگهداری از آب اگر آنتی باکتریال نباشند، در زمانی که زیر نور خورشید نگهداری شوند فضای خوبی برای رشد باکتری و میکروارگانیسم ها  شکل می گیرد. این مخازن می بایست به شکل دوره ای با محلول ضدعفونی تمیز و شستشو شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در مخازن نگهداری به وجود می آید فلوتر است که خرابی آن باعث روشن شدن چراغ FULL بر روی تابلو برق می شود.

پیش تصفیه یکی از بخش های اصلی در طراحی دستگاه RO صنعتی می باشد که عملکرد صحیح آن طول عمر فیلتر ممبران ها را به دنبال خواهد داشت.

هدف از سیستم پیش تصفیه فراهم ساختن آب خوراک مناسب برای فیلتر ممبران ها به منظور کنترل غلظت یون های رسوب گذار، کنترل میزان ذرات معلق، حذف باکتری و میکروارگانیسم ها و حذف مواد آلی می باشد.

عملیات بک واش در فیلترهای شنی و کربنی می بایست بصورت منظم گیرد، و بستر سیلیس و کربن اکتیو به صورت دوره ای چک و بررسی شوند. یکی از مشکلاتی که باعث از بین رفتن فیلتر ممبران ها می شود عدم کارایی ذغال فعال می باشد که کلر آزاد را از خود عبور داده و باعث آسیب جدی فیلتر ممبران می شود. (جهت اطلاعات بیشتر عیب یابی به صفحه فیلتر شنی و فیلتر کربنی مراجعه شود.)

مشکلات سیستم های اسمزمعکوس
مشکلات سیستم های اسمزمعکوس

اگر در طراحی پیش تصفیه از دستگاه سختی گیر رزینی بهره می بریم موارد زیر می بایست بصورت روزانه مورد بررسی قرار گیرد، چرا که اگر سختی گیر به درستی کار نکند و عملیات حذف یون های رسوب گذار (کاتیون ها) صورت نگیرد شاهد ایجاد گرفتگی و فولینگ کربناته در ممبران ها خواهیم شد.

  • بررسی میزان سختی ورودی و خروجی به وسیله کیت های سنجش سختی
  • بررسی سطح آب نمک درون مخزن
  • بررسی و کنترل عملیات احیاء رزین و شستشو
  • تمیز و ضد عفونی کردن مخزن آب نمک

از مشکلات شایع در سختی گیر رزینی بروز مشکل در شیرهای  تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می باشد.

(جهت اطلاعات بیشتر برای عیب یابی شیرها  به صفحه سختی گیر رزینی مراجعه شود)

با توجه به آنالیز آب خام و طراحی اصولی واحد پیش تصفیه، امکان دارد از پکیج های تزریق آنتی اسکالانت، هیپوکلریت کلسیم (کلر) متا بی سولفیت سدیم(SMBS) و اسید استفاده کرد.

یکی از مشکلات شایع در پکیج تزریق مواد شیمیایی عدم تزریق محلول شیمیایی توسط پمپ می باشد. در صورت عدم تزریق محلول ابتدا میبایست ولوم تنظیم ضربه را بررسی کرد که بروی 0 درصد نباشد و در مرحله سوپاپ مکش درون مخزن ذخیره چک شود و در آخر سر وضعیت دیافراگم و هد پمپ تزریق بررسی شود که دچار پارگی نشده باشد.

تزریق آنتی اسکالانت توسط پمپ تزریق یکی از مراحل مهم در پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی می باشد که عدم تزریق آن باعث گرفتگی فیلتر ممبران ها خواهد شد.

دستگاه یو وی UV جهت حذف باکتری ها و میکروارگانیسم ها در واحد پیش تصفیهRO  مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از روش های قابل اطمینان برای جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی غشاء می باشد.

لامپ یو وی دارای ساعت کارکرد مشخص می باشند و بعد از گذشت زمان می بایست لامپ ها را تعویض کرد. یکی از مواردی که باعث ایجاد مشکل در کارایی سیستم یو وی UV می شود تیرگی شیشه کوارتز می باشد که وظیفه آن محافظت از لامپ یو وی می باشد.

با گذشت زمان و گذر آب که حاوی مواد معدنی و ذرات آلی است، محفظه کوارتز دچار رسوب می شود و مانع از تابش اشعه UV می شود که می بایست به صورت دوره ای تمیز و شستشو شوند تا راندمان سیستم یو وی بالا رود.

فیلتر کاتریج میکرونی آخرین مرحله از واحد پیش تصفیه RO می باشد که قبل از پمپ فشارقوی نصب می شوند و وظیفه آن حذف مواد جامد معلق از جریان آب خوراک می باشد.

طول عمر فیلترهای میکرونی با توجه به کیفیت آب خوراک معمولا بین 1 تا 6 ماه می باشد و زمانی که افت فشار در هوزینگ فیلتر کارتریج مشخص گردید زمان تعویض فیلتر میکرونی فرا می رسد.

با توجه به اینکه کاتریج فیلتر آخرین مرحله از پیش تصفیه می باشد نقش آن در محافظت از فیلتر ممبران ها زیاد می باشد و از آنجائیکه فیلترهای میکرونی محل تجمع باکتری و میکروارگانیسم می باشد، واحد فنی شرکت ایمن آب کاژه پیشنهاد می کند بعد از تغییر رنگ فیلترها از شستشوی آن ها خودداری کرده و فیلترمیکرونی جدید جایگزین شود.

پمپ فشار قوی در دستگاه آب شیرین کن صنعتی جهت تامین فشار مورد نیاز فیلتر ممبران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از مواردی که باعث خرابی پمپ فشار یالا می شود می توان به خشک کار کردن پمپ، انتخاب نامناسب پمپ با توجه به دبی و شوری آب، شوک های حرارتی و الکتریکی و تراز بندی نامناسب اشاره کرد.

اگر پمپ عمودی RO با صدای بالا کار میکرد می بایست مراحل  زیر بررسی و عیب یابی شوند:

  • سیل مکانیکی مورد بررسی قرار گیرد.
  • کوپلینگ مورد بررسی قرار گیرد.
  • بلبرینگ های پمپ بررسی و عیب یابی شوند.
  • طبقات و نحوه جایگذاری پروانه بررسی شوند.

اگر پمپ فشار قوی آبدهی لازم را ندارد موارد زیر می بایست مورد بررسی و عیب یابی قرار گیرند:

  • پروانه و دیفیوزرها بررسی شوند.
  • دور الکتروموتور و سیم پیچی آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • مسدود بودن ورودی و خروجی پمپ مورد بررسی قرار گیرد.

اگر پمپ فشار قوی دارای لرزش زیاد بود موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • تراز بودن پمپ چک شود.
  • بلبرینگ های الکتروموتور بررسی شوند
  • از لرزه گیر استفاده شود.
  • بی متال ها و ولتاژ منبع تغذیه مورد بررسی قرار گیرد.
  • اتصال کابل ورودی به پمپ بررسی شود.

کنترل و کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق و عملکرد دقیق آن ها در راه بری صحیح واحد RO اهمیت به سزایی دارد. چرا که در صورت کالیبره نبودن آن ها، قرائت پارمترهایی نظیر شدت جریان، میزان املاح محلول و فشار به درستی ثبت نشده و بهره برداری سیستم آب شیرین کن را با مشکل مواجه می سازد.

مهمترين و اصلي ترين قسمت آب شیرین کن صنعتی ممبران است . عمر فیلتر ممبران ها نسبت به راهبري و نگهداري و كيفيت آب ورودي تعيين مي شود كه میانگین از 4 الي 5 سال می باشد.

عواملی که باعث آسیب رساندن و مستهلک شدن ممبران ها می شود:

  • بالا بردن فشار سیستم و کم کردن غیر استاندارد میزان آب دور ریز
  • وجود چربی، روغن در آب خوراک
  • حضور عوامل اکسید کننده در آب خوراک
  • خاموشی بلند مدت سیستم RO
  • کاهش دما به زیر 5 درجه سانتی گراد

عیب یابی فیلتر ممبران اسمز معکوس از نظر افت فشار، ظرفیت تولید و کیفیت تولید مورد ارزیابی و  بررسی قرار می گیرد.

این مطالب می تواند برای شما مفید باشد:

مشکلات سیستم های اسمزمعکوس
مشکلات سیستم های اسمزمعکوس
  • تلسکوپی شدن فیلتر ممبران به دلیل عدم کارکرد نامناسب واحد پیش تصفیه

(اصولا ممبران هایی که تلسکوپی می شوند قابل احیاء نیستند)

  • گرفتگی و فولینگ ممبران به دلیل عدم شستشویی شیمیایی CIP
  • گرفتگی و فولینگ ممبران به دلیل طراحی نامناسب
  • فشردگی غشاء به دلیل ضربه قوچ
  • آلودگی به مواد آلی به دلیل وجود روغن و پلی الکترولیت کاتیون در آب خام
  • آسیب دیدگی ممبران به دلیل اکسید شدن
  • نشت لوله آب شیرین به دلیل نصب نامناسب
  • ایجاد بک پرشر به دلیل ضعف در طراحی RO
  • آلودگی کلوییدی غشاء به دلیل طراحی نامناسب پیش تصفیه
مشکلات سیستم های اسمزمعکوس
مشکلات سیستم های اسمزمعکوس

زمانی که واحد RO برای مدت طولانی خارج از سرویس باشد، فیلتر ممبران در معرض آلودگی بیولوژیک قرار می گیرند و امکان فولینگ شدن نمک ها روی سطح غشاء وجود دارد. در این شرایط باید قبل از خارج شدن سیستم از سرویس ممبران ها را با آب تولیدی RO شستشو داد و پس از آن کلیه شیرهای ورودی و خروجی به پرشروسل ها بسته و مدول های RO را با محلول بایوساید پر کرده و به طور کامل ایزوله میکنیم.

(سیستم های اسمزمعکوس که توسط شرکت ایمن آب کاژه طراحی و ساخته می شوند مجهز به پکیج شستشو فلاشینگ جهت شستشوی اتوماتیک ممبران ها می باشد.)

مشکلات سیستم های اسمزمعکوس

جمع بندی و نتیجه گیری

در صورتی که به تعمیر و نگهداری سیستم آب شیرین کن صنعتی توسط اپراتور توجه شود، بهره برداری آن نیز آسان می باشد و می توان از میزان خرابی تجهیزات و سرعت استهلاک آن ها جلوگیری به عمل آورد.

مراحل بازرسی از سیستم اسمزمعکوس جهت عیب یابی و نگهداری در غالب چک لیست به صورت زیر می تواند باشد.

  1. ثبت فشار ورودی و خروجی فیلترهای شنی، کربنی، فیلتر میکرونی، خوراک مرحله اول و مرحله دوم اسمزمعکوس و آب شور دور ریز.
  2. ثبت شدت جریان مرحله اول و مرحله دوم اسمز معکوس، محصول نهایی، آب شور دور ریز و آب ترکیب شده.
  3. ثبت هدایت الکتریکی خوراک، محصول، آب شور دور ریز
  4. ثبت دمای آب خوراک، سطح مخزن آنتی اسکالانت، حجم آنتی اسکالانت افزوده شده و مدت زمان بک واش فیلتراسیون
5/5 - (1 امتیاز)
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

سایر موضوعات